Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Butikskoncept och geografiska lägen

Idag blir det alltmer vanligt att dagligvarukedjorna har olika typer av butikskoncept för att tillfredsställa olika behov hos kunderna. Det gäller att hitta rätt blandning av lägen och format för att optimera lönsamheten.

I dagligvaruhandeln investeras mycket pengar i att utveckla butikskoncept som skiljer sig åt i storlek, geografiskt läge, utbud, service med mera och som passar olika kunder och i olika sammanhang.

– I Sverige har till exempel Ica öppnat så kallade ”Ica To Go”-butiker i Stockholm som ligger centralt, har ett relativt litet utbud och framförallt satsar på färdigrätter, berättar Magnus Henrekson, projektledare, Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Det är en del av en trend där bland annat Walmart nyligen har öppnat ett antal mindre expressbutiker.

Bra beslutsunderlag

Det är dock inte helt lätt att veta vad som är den optimala blandningen av olika format och lägen för att skapa den bästa lönsamheten. Det kräver detaljerad kunskap om efterfrågan och kostnader för etablering och utslagning av olika butiksformat, något som denna studie – genom avancerade statistiska metoder som tar hänsyn till olika förutsättningar och förändringar – kan hjälpa till med.

– För att handlarna ska kunna ta beslut på informerade grunder kommer vi att göra en dynamisk analys av efterfrågan och marknadsstruktur i svensk dagligvaruhandel, säger Magnus. Med hjälp av en unik kombination av databaser som täcker alla dagligvarubutiker i Sverige under perioden 2001–2010 kommer vi att kunna bidra med kunskap som kan vara till nytta för dagligvarukedjorna när de ska fatta komplexa beslut om hur de ska satsa; både när det gäller koncept och geografiskt läge.

Prenumerera på nyhetsbrev