Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Blanda kanalerna rätt

Marknads- och försäljningskanalerna för att nå kunderna har ökat de senaste åren. Idag kombinerar handelsföretagen ”nya” vägar som; hemsidor, ”appar”, sociala medier och e-handel med mer traditionella kanaler som; direktreklam, fysiska butiker, evenemang och kataloger. Utmaningen ligger i att få till rätt mix.

Den nya tekniken har skapat en mängd nya sätt att nå ut till kunderna och förändringen har gått relativt snabbt.

– Jämfört med bara några decennier sen är skillnaderna i många fall radikala, säger Claes Hultman, projektledare, Örebro universitet. Det finns både vinnare och förlorare i det här nya landskapet av kanaler.

Kanalsammansättningen är viktig

Det är viktigt för företaget att välja rätt sammansättning av kanaler för att nå bäst resultat. Kunderna använder sig ofta av flera olika kanaler innan de fattar sitt köpbeslut; såsom företagets hemsida, tredjeparthemsidor, sociala medier, fysisk butik och/eller e-butik.

– Vi vill titta på hur kanalsammansättningen har utvecklats över tid och genom en analys av utvecklingen ta fram en modell för hur en framgångsrik kanalsammansättning kan se ut, förklarar Claes. Nyckelordet är att kanalsammansättningen ska vara ändamålsenlig och effektiv, det vill säga skapa mer kundvärde per satsad personalresurs.

På vilket sätt olika kanaler används i kombination kan vara avgörande för ett handelsföretags överlevnad. Det är därför viktigt att det finns kunskap som kan råda företag hur de ska fördela resurserna på olika kanaler.

Prenumerera på nyhetsbrev