Start » Arbetsmiljö och säkerhet » Säkerhet » Butiker och polis i samarbete i Växjö » Tre hörnstenar i förebyggande arbete

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Tre hörnstenar i förebyggande arbete

Växjöpolisen Anna Augustsson identifierar tre hörnstenar i förebyggande trygghetsarbetet i butik: personalen, butiksmiljön och renodlade säkerhetsanordningar.
- Modellen är enkel att applicera i butikerna. Och när man börjar prata kring de här frågorna har alltid personalen bra idéer, det uppstår en slags pop corn-effekt, säger Anna Augustsson.

Personalen är en nyckelfaktor i det förebyggande butiksarbetet. Här är det behändigt nog många delar där god service och brottsförebyggande arbete går hand i hand.  En ärlig kund vill bli sedd, en potentiell snattare eller kund vill inte bli uppmärksammad. Därmed fyller uppmärksam personal båda behoven.

Att hälsa på kunderna och se dem i ögonen är bra ur båda aspekter. Att vänligt erbjuda en korg till den besökare som verkar vara av den sort som plockar på sig direkt i fickor och kasse, möjligtvis med tanke på att inte betala sen, är ett smidigt sätt att förebygga.

Informera, informera, informera

En grundläggande pusselbit i trygg personal är att alla känner till vilka rutiner och regler som gäller och att man har ett gemensamt förhållningssätt i hur man närmar sig de mest utmanande butiksbesökarna.

En viktig effekt av det uppsökande arbetet i Växjö blev att alla medarbetarna i respektive butik blev uppdaterade på vilka rutiner som gällde.

– Om butiksmedarbetarna vet vad som gäller, vad som ska få passera och inte, och vilka rutinerna är om något händer, blir de säkrare i sin roll. De vet att de har stöd av sin chef och upplever sig därmed tryggare, säger Anna Augustsson.

Praktiska lösningar

I diskussionerna kring säkerheten kom personalen på egna lösningar.

– Personalen har ofta massa bra förslag. Många gånger är det ganska okomplicerade åtgärder, säger Anna Augustsson och exemplifierar med varuexponeringen.

Det kan handla om hur och var särskilt stöldbegärliga varor, som energidrycker, kaffe, choklad och rakblad, exponeras utan att göra det besvärligt för kunder med ärligt uppsåt. Eller om att dela ut antalsbrickor utanför provrummen.

Tydlighet visade sig vara en nyckelfaktor också här. Står det en skylt vid ingången att man inte får åka skateboard i butiken eller ha med sig hund, underlättar det kommunikationen mellan personal och kunder.

– Överlag hjälper ett tydligt förhållningssätt till. Kunden ska förstå vad som gäller redan när man kliver in i butiken, säger Anna Augustsson.

Tydligheten i butikens utformning kan också handla om att väktaren är uniformerad, att det är tydligt var kassalinjen går och därmed gränsen för sista betalningsmöjligheten.

-Det är viktigt att veta eftersom där går gränsen för när den ringa stölden är fullbordad, den så kallade fullbordanspunkten för brottet, förklarar Anna Augustsson.

Den ”hårda” säkerhetsbiten handlar om saker som sluten kontanthantering, övervakningskameror och larmbågar. Och om uniformerade väktare. Liksom i Södermalmsmodellen, se ovan, har uniformerade väktare varit ett viktigt inslag i det förebyggande arbetet i Växjö.