Aktivitet
Start » Aktiviteter » Social shopping på Facebook

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

12

Maj

Social shopping på Facebook

2017-05-12

Frukostseminarium: Ny konsumtion i en kollaborativ ekonomi

En av de mest oväntade och snabbast växande konsumtionsrelaterade verksamheterna just nu är shoppinggrupper på Facebook. Dessa grupper bygger på tillit snarare än konkurrens mellan aktörerna, vilket i längden kan resultera i genomgripande förändringar av konsumtionsmönster i samhället.

HUI Research och Handelsrådet bjuder in till frukostseminarium den 12 maj i Stockholm. Hanna Wittrock, Lunds universitet, och Stina Barkow, Creative director på Ibeyostudio, berättar om den kollaborativa ekonomin på Facebook och hur denna i grunden påverkar vårt sätt att konsumera.

Shopping på Facebook är en av de mest populära webbaserade konsumtionsföreteelserna just nu och handlar inte bara om renodlad kommers utan även om en strävan efter fördjupad kunskap, gemenskap och pålitliga sociala relationer. En förklaring till detta är att shoppingen på Facebook kan inlemmas i en ännu större trend, nämligen den så kallade kollaborativa ekonomin. Termen bygger på att aktörer ingår nätverk med varandra, normalt sett via nätet, för att erbjuda och ta del av olika tjänster. Facebookgrupperna har olika inriktningar såsom lyx, retro, barnkläder eller heminredning och kan ha många tusen medlemmar. Ett exempel är ”Lyxloppis” som i maj 2014, efter att ha existerat i ett fåtal månader, hade 7 517 medlemmar. I mars 2017 hade antalet vuxit till 50 150.

Hanna Wittrock är socialantropolog, lärare i modevetenskap och affilierad forskare vid Centrum för Handelsforskning vid Lunds universitet.

Stina Barkow är Creative director på Ibeyostudio, en kommunikationsbyrå som huvudsakligen har livsstils- och modevarumärken som kunder, exempelvis Puma, &Other Stories, Monki, Bibliotekstan och hotellen At Six och Hobo.

Prenumerera på nyhetsbrev