Aktivitet
Start » Aktiviteter » Kundanpassning på olika nivåer

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Kundanpassning på olika nivåer

Customization in Bicycle Retailing

2013-05-03

Ett sätt att profilera sig på dagens marknad där konkurrenterna bara är ett klick borta är att erbjuda konsumenterna det där lilla extra; till exempel genom att addera upplevelser och få konsumenten engagerad i produkten.

– Cyklar är en produkt med en stor marknad och ett dominerande utseende, som därför lämpar sig väl för kundanpassning vilket ger ett mervärde för konsumenten, sa Hamid Jafari, doktorand på Internationella Handelshögskolan i Jönköping, på ett frukostseminarium arrangerat av Handelns Utvecklingsråd och HUI Research i början av maj.

Unika produkter

Hamid har, tillsammans med några kollegor, studerat tre olika företag som säljer personaliserade cyklar för att titta närmare på hur kundanpassning fungerar.
– Att kunden får vara med och sätta sin personliga prägel på en produkt är ett sätt bli framgångsrik på dagens snabbt fluktuerande marknad där det gäller att sticka ut för att märkas, menar Hamid.

De tre företagen är det svenska Bike by Me, det tyska myownbike och det amerikanska 718 Cyclery som alla jobbar med kundanpassning på olika nivåer. Bike by Me erbjuder en enkel standardmodell via nätet där kunderna får välja på tio olika färger på de olika delarna. Cykeln levereras inom en vecka var som helst i världen.

Myownbike går några steg längre och låter kunderna sätta ihop sin egen cykel av olika delar och välja på 184 färger via nätet. På 718 Cyclery i New York är kunden fysisk närvarande i hela processen och får en helt unik individanpassad cykel som de själva får vara med och bygga ihop.

– Den sistnämnda är en butik för cykelentusiaster i New York, medan Bike by Me har en kundbas bestående av unga relativt välbeställda personer som är intresserade av sociala medier och design världen över, berättade Hamid. Myownbikes kunder är unga, bor främst i städer och har ett stort intresse för cyklar och återfinns överallt i världen.

Kundanpassningens olika delar

Det finns fyra delar i kundanpassningen som samverkar för att tillfredsställa kunderna:

  • Samarbete
  • Anpassning
  • Kosmetik
  • Transparens

– Idag använder man begreppet ”customerization” för att beskriva denna typ av anpassning där kunderna och företagen interagerar direkt med varandra för att skapa upplevelser och unika produkter som kan ge kunderna det mervärde de söker i dagens stora utbud, avslutade Hamid. Det finns dock utmaningar så som att processen kan upplevas alltför komplex av den presumtiva kunden.

Det positiva, som känslomässigt engagemang hos kunderna och en ”lock-in”-effekt för handlarna, överväger dock enligt Hamid.

  • Hami Jafari, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Prenumerera på nyhetsbrev