Aktivitet
Start » Aktiviteter » Klädernas språk

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Klädernas språk

Kommunikation, ledarskap och karriärsutveckling

2012-05-25

Vi människor interagerar hela tiden, med oss själva och med andra, och vi gör det via symboler. Språket vi skriver och talar är symboler, våra kroppar är symboler och våra kläder är symboler som kommunicerar med andra människor.

Enligt socialpsykologen Lars Holmberg, Uppsala universitet, är allt symboler:
– Vi människor kan inte vara sociala och samspela med varandra utan symboler; genom symbolerna förstår (eller missförstår) vi varandra, förklara Lars på ett frukostseminarium arrangerat av Handelns Utvecklingsråd och HUI Research i slutet av maj. Det är ganska fantastiskt att det ändå fungerar så bra; att vi kan gå genom stan och möta en massa människor utan att det leder till problem.

Språk och motsatspar

Språket är inte bara det skrivna och talade ordet utan allt som kommunicerar är språk; utan språk kan vi inte tänka och vi blir medlemmar i samhället genom språket. Vi människor tänker hela tiden i motsatser som mörkt/ljust, himmel/jord, kvinna/man och så vidare.

– När någon/något ställer sig utanför de dikotomierna, som till exempel en person som vi inte kan könsbestämma eller det nya könsneutrala pronomenet hen, så blir vi lätt upprörda och upplever visst obehag, säger Lars.

Vi skannar av människor vi möter väldigt snabbt och bildar oss en uppfattning om vilka de är. Det är främst det som inte stämmer överens med vad vi förväntar oss som väcker uppmärksamhet. Lars visar en klassisk bild på en klart androgyn kvinna i en smoking av Yves Saint Laurent, fotad av Helmut Newton.

– Modellen har en cigarett i handen och då på 60-talet när bilden togs signalerade det manlighet och frihet att röka, säger Lars. Men idag ser vi snarare än dålig människa utan karaktär som kommer att kosta samhället en massa pengar.

Status och makt

Rätt använda kan språk och symboler som kläder och andra attribut ge bäraren hög status och i förlängningen makt, medan det omvända gäller för den som inte kan koderna och gör fel.

– Det flesta har väl upplevt hur det är att komma till en fest i fel kläder eller inte hänga med i samtalet; vi blir osäkra och tappar i status ganska fort, förklarar Lars.

Som chef och ledare är det viktigt att signalera rätt saker och här kan kläderna vara ett användbart verktyg. Den som har en ledande position gör rätt i att klä sig därefter menar Lars. Då är det viktigaste inte att följa de senaste trenderna, vilket lätt kan bli lite ängsligt, utan att skapa sig en genomtänkt stil där form och kvalitet är ledord.

I butiken

På en fråga från publiken om vad det är viktigt att tänka på när det gäller kläder på butikspersonal, tar Lars upp två ytterligheter:
– På Mediamarkt har alla i personalen samma enkla kläder; det är en genomtänkt stil som signalerar att det är kunskapen och varorna som är i centrum och att det är billigt (på ett bra sätt) – kunden ska gå därifrån och känna att det har gjort ett klipp.

Men om vi istället tittar på personalen i butikerna i den nyöppnade ”hippa” gallerian Mood på Regeringsgatan i Stockholm så signalerar personalen personlighet och stil – ”om du köper våra varor blir du en del av vår coola grupp”. Personalen säljer en livsstil.

Så hur det än är och var du än befinner dig så är det viktigt att vara genomtänkt för bästa resultat. Vi kommunicerar hela tiden med andra genom det vi har på oss, vare sig vi tillhör en subkultur som definierar sig gentemot det ”normala” och söker autencitet eller om vi är chefer som vill bli framgångsrika ledare.

  • Socialpsykologen Lars Holmberg pratade bland annat om att kläder och andra attribut kan ge bäraren hög status och i förlängningen makt.

Prenumerera på nyhetsbrev