Aktivitet
Start » Aktiviteter » Dagligvaruhandeln en vinnare

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Dagligvaruhandeln en vinnare

Handeln i Sverige 2013

2013-08-29

Dagligvaruhandeln är en vinnare i kampen om konsumtionskakan 2012. Det visar siffror från Handeln i Sverige som HUI presenterade i slutet av augusti. 

Detaljhandelsåret 2012 omsatte 587 miljarder kronor i 40 000 butiker med totalt 250 000 anställda.

– Detaljhandeln är betydelsefull, sa Henrik Vestin, senior analytiker, som presenterade Handeln i Sverige tillsammans med Andreas Svensson, HUI Research, i Stockholm och Göteborg på ett seminarium som arrangerades tillsammans med Handelns Utvecklingsråd.

Totalt var tillväxten 2 procent för 2012 jämfört med 2011:s 1 procent och i genomsnitt 3,3 procent de tre åren innan dess.
– Det stora intresset för mat gjorde avtryck då dagligvaruhandeln ökade med tre procent, medan sällanköpshandeln endast ökade med en procent, sa Andreas Svensson.

Enligt HUI finns det flera orsaker till den relativt låga tillväxten, till exempel den fortsatta oron i omvärlden, varselvågen och ett skyhögt sparande. Då blir kampen om konsumtionskakan desto hårdare och resor, upplevelser och restaurangbesök tar andelar av detaljhandeln.

– En bransch som dock sticker ut och klarar sig bra i sällanköpshandeln är sporthandeln. Den har växt med hela nio procent under 2012, sa Andreas. Restauranger och kaféer har också gått bra. Därför är det viktigt att tänka på att satsa på matserveringar och även andra upplevelser i köpcentrum och gallerior för att locka folk till detaljhandeln.

Framtiden

Inför framtiden tar Henrik upp tre saker att tänka på; e-handeln, handelns koncentration och ”det behöver inte alls vara kört”.
– E-handeln växer kraftigt; prognosen för 2013 är en ökning på 18 procent, sa Andreas. Idag har e-handeln fem procent av den totala marknaden. Dagligvaruhandeln har hamnat på efterkälken med bara en procent medan bokhandeln ligger högst med cirka 40 procent.

Handeln växer där den är stor vilket hör ihop med stor och växande befolkning. Storstadsregionerna ligger i topp, men gränshandelskommunen Strömstad klämmer sig också in på topp tio. Men även om handeln koncentreras till vissa platser så är det inte kört för mindre orter.

– Med omvärldsanalys och en välgenomtänkt strategi, visar siffrorna för 2012 även att små kommuner kan klara sig bra, sa Henrik. Och även här är dagligvaruhandeln en vinnare, det visar sig att konsumenterna föredrar att handla matvaror och liknande nära hemmet.

 

  • Henrik Vestin och Andreas Svensson, HUI Research

  • Många hade samlats för att lyssna på presentationen.

Prenumerera på nyhetsbrev