Aktivitet
Start » Aktiviteter » Framgångsrik användning av dynamisk prissättning

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

22

Sep

Framgångsrik användning av dynamisk prissättning

2017-09-22

Frukostseminarium: Prisuppfattning och prisdiskriminering

Digitaliseringen har öppnat nya dörrar för dynamisk prissättning där säljare i realtid kan anpassa pris efter konsumenters behov och egenskaper i olika situationer. Men när fungerar egentligen detta som bäst?

HUI Research och Handelsrådet bjuder in till frukostseminarium den 22 september i Stockholm. Professor Sara Rosengren, Handelshögskolan i Stockholm, berättar om hur och när dynamisk prissättning fungerar ur ett konsumentperspektiv.

Med en ökad digitalisering har användningen av dynamisk prissättning blivit allt vanligare. Det sägs exempelvis att Amazon uppdaterar sina priser var 10 minut, men även i fysiska butiker experimenteras med priser baserat på olika mönster i efterfrågan och tillgång. Med utgångspunkt i egen och andras forskning om prisuppfattningar och prisdiskriminering delar Sara Rosengren med sig av insikter om hur konsumenterna uppfattar och påverkas av att priset på en produkt eller tjänst ständigt förändras. Bland annat presenterar hon forskning kring relationen mellan faktiskt och upplevt pris, hur kundernas priskunskap ofta brister och betydelsen av “rättvisa” priser.

Sara Rosengren är innehavare av Ica Handlarnas professur i företagsekonomi, särskilt retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Hennes forskning om konsumenters reaktioner på olika typer av marknadsföring är publicerad i ledande akademiska tidskrifter. Sedan juni i år är hon chef för Handelshögskolans Center for Retailing.

 

Prenumerera på nyhetsbrev