Aktivitet
Start » Aktiviteter » Forskningsinblick 2017

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

05

Okt

Forskningsinblick 2017

2017-10-05

Seminarium: Forskning med nytta för handelsnäringen

Ny kunskap är en viktig faktor för att handelsnäringen ska vara konkurrenskraftig och Handelsrådet verkar för mer relevant och användbar forskning. Samverkan mellan näringen parter och akademin är en viktig del i att det ska kunna bli verklighet. På årets Forskningsinblick får du en inblick i nyligen avslutade och pågående projekt – med tydliga exempel på direkt användbara resultat.

I utställningen möter du Handelsrådets olika ägare och några av de större centrumen för handelsforskning i Sverige.

Program

  • 12.00

    Mingellunch

  • 13.00

    Välkommen

    Andreas Hedlund, vd, Handelsrådet

    Handelsrådet FoU
    Lena Strålsjö, FoU-expert, Handelsrådet

  • 13.30

    Den digitala handelns olika dimensioner

    Urban Lindstedt, Uppkopplat

    Urban Lindstedt är journalist, författare och föreläsare inom e-handel, digital marknadsföring och digital strategi. Han har bevakat e-handelns utveckling sedan år 2000, driver e-handelspodden E-handelstrender och skrivit boken E-handlarens handbok. För Handelsrådets räkning har han skrivit om handelns digitalisering i en skrift om forskningsresultat relaterade till digitalisering.

  • 13.40

    Lönsamma kunder returnerar

    Daniel Hellström, docent, Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, och Stefan Karlsson, Senior Vice President, Oriflame Cosmetics

    Daniel Hellström och Stefan Karlsson berättar om konsumentreturer i digital handel där det visar sig att de kunder som returnerar också är de mest lönsamma kunderna. En rätt hanterad returprocess kan bidra med värde till både kunden och företaget. Daniel forskar om förpackningslogistik, ofta i nära samarbete med företag.

  • 14.10

    Att synas på nätet

    Hanna Berg, forskare, Handelshögskolan i Stockholm, och Annika Lindström, doktorand, Rise

    Hanna Berg och Annika Lindström presenterar resultat från ett forskningsprojekt där konsumenters reaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker har jämförts. En viktig fråga för e-handeln idag är hur nätbutikerna ska utformas – fungerar de principerna som gäller i fysiska butiker även online? Hanna är forskare i marknadsföring och Annika är doktorand i psykologi.

  • 14.40

    Fika

  • 15.10

    Forskning och utveckling inom arbetsmiljö och hälsa

    Susanna Stymne Airey, fil.dr. och Chef enhet Förebygga och FoU, AFA Försäkring

    Susanna Stymne Airey ger en bild av vilken forskning AFA Försäkring finansierar, kopplar den till handelsnäringen samt berättar om vilka möjligheter det finns att söka medel. Hon berättar även om AFA Försäkrings skadedatabas, hur de tillhandahåller system för att stödja arbetsplatserna med deras systematiska arbetsmiljöarbete samt om vikten av skapa dialog mellan forskare och handeln för stimulera mer arbetsmiljöforskning.

  • 15.30

    När slutar handlare att ta emot kontanter?

    Niklas Arvidsson, docent, Kungliga Tekniska högskolan, och Jonas Hedman, docent vid Institutionen för Digitalisering, Handelshögskolan Köpenhamn

    Niklas Arvidsson och Jonas Hedman berättar hur handlare i Sverige tänker kring om och när de inte längre kommer att acceptera kontanter som betalmedel. En del butiker har redan tagit steget; frågan är om det är många som planerar att följa efter. Niklas forskar om innovation och förändring inom betalsystemet, exempelvis kontatlöshet, Swish och mobila betalningar. Jonas forskar kring digitaliseringsprocesser inom den finansiella sektorn. Hans senaste projekt belyser smarta pengar och hur dessa kan designas.

  • 16.00

    Det kontantlösa samhället

    Paneldiskussion, medverkande meddelas senare.

  • 16.30

    Avslutning

Medverkande

Urban Lindstedt, journalist, författare och föreläsare, Uppkopplat

Daniel Hellström, docent, Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet

Stefan Karlsson, Senior Vice President, Oriflame Cosmetics

Hanna Berg, forskare, Handelshögskolan i Stockholm

Annika Lindström, doktorand, Rise

Susanna Stymne Airey, fil.dr. och Chef enhet Förebygga och FoU, AFA Försäkring

Niklas Arvidsson, docent, Kungliga Tekniska högskolan

Jonas Hedman, docent vid Institutionen för Digitalisering, Handelshögskolan Köpenhamn

Prenumerera på nyhetsbrev